دانلود فایل

فروشگاه فایل و پاور پوینت آماده

پاور پوینت (اسلاید) آيين نگارش مکاتبات اداري

پاور پوینت (اسلاید) آيين نگارش مکاتبات اداري

 این پاور پوینت دارای 180 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت آيين نگارش مکاتبات اداري  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

در این پاور پوینت مباحث به زبان ساده و قابل درک برای همه گفته شده و برای ارائه آن هیچ مشکلی نخواهید داشت


محتواب برخی از اسلاید ها :

محتوای اسلاید 3 : به نظر شما ضرورت این دوره چیست؟

ضرورت های نو آموزش های نو را ایجاب کرده است شناخت از مكاتبات اداري توسعه اداری در عصر اطلاعات وارتباطات ایجاب می کند نگارش های اداری به سادگی و بدون اتلاف وقت خواننده پیام رسانی کند و از آنچه باعث کاهش توجه مخاطب به اصل موضوع است، بپرهیزدارتقاء سطح مهارت هاي شغلي

محتوای اسلاید 4 : عصر اطلاعات و ارتباطات

مقدمه اول: هرچند مغز انسان ظرفیت زیادی در انباشتن اطلاعات دارد اما این ظرفیت در مقایسه با اطلاعات موجود در جهان بسیار ناچیز است(ما با انفجار اطلاعات روبرو هستیم) از طرفی آگاهی و دانش حاصل شناخت و استفاده از اطلاعات است مقدمه دوم: ارتباط همان انتقال اطلاعات است با دریافت پیام توسط گیرنده پیام از پیام دهنده ارتباطی، صحیح برقرار می شود که گیرنده پیام همان درک فرستنده را از پیام دریافت کند حال چرا بر ارتباط کتبی تاکید داریم؟ مزیت عمده ارتباط کتبی سندیت داشتن آن است نتیجه: پس در عصر اطلاعات و ارتباطات مهم این است که چه اطلاعاتی را چگونه ارائه دهیم

محتوای اسلاید 5 : سند

مقدمه در حوزه های مختلف علوم و نظام های اداری، تجاری، مالی، حقوقی و... قابلیت ثبت یا سندیت داشتن نوشتار باعث گردیده است که درحال حاضر نوشتار به عنوان وسیله ای کارآمد و غیر قابل تعویض یا حذف مورد توجه قرار گیرد تعریف سند سند در لغت به معنی مدرک مستند و نوشته ای خطی یا رسمی که دلیل یا تایید کننده چیزی است، گفته می شود

محتوای اسلاید 6 : سند از دیدگاه حقوقی عبارتست از هر نوشته ای که در مقام دفاع قابل استناد باشد سند از دیدگاه اداری حاصل خدمت و انجام فعالیتی از طرف افراد یا سازمان های مختلف کشور، چنانچه برابر مقررات مربوطه، به صورت نوشته و یا اشکال دیگر تنظیم شود سند گفته می شود

محتوای اسلاید 7 : انواع سند

الف. از نظر درجه و آثار حقوقی 1. اسناد رسمی(طبق ماده 1287 قانون مدنی هر سندی که در دفاتر رسمی و یا نزد مامورین رسمی و برابر مقررات تنظیم شده باشد سند رسمی گفته می شود) 2. اسناد عادی(هر سندی که شرایط ماده 1287 قانون مدنی را نداشته باشد سند عادی گفته می شود مثل قولنامه/ نامه های شخصی/ فاکتورها) ب. از نظر زمان اقدام 1. سند جاری(سندی که مورد مراجعه مستمر باشد) 2. سند نیمه جاری(سندی که گاهگاهی به آن مراجعه شود) 3. سند راکد(سندی که مورد مراجعه نیست و در موعد خود باید امحا شود)

محتوای اسلاید 8 : ج. از نظر ارزش 1. ارزش اولیه(از نظر واحد ایجاد کننده، ارزش مراجعه دارد) 2. ارزش ثانویه(از نظر واحد ایجاد کننده، ارزش نگهداری دارد) د. از نظر درجه حساسیت و اهمیت اسناد طبقه بندی شده(از نظر اداری به مکاتباتی که اطلاع از مفاد آن برای همگان مجاز نبوده و فقط افراد خاصی می توانند از موضوع آن آگاهی یابند)

محتوای اسلاید 9 : ه. از نظر محتوا و موضوع اسناد اداری/ اسناد مالی/ اسناد علمی/ اسناد فنی/ اسناد سیاسی/ اسناد علمی/ اسناد نظامی/ اسناد تاریخی/ اسناد فرهنگی و. از نظر فناوری دخیل در ایجاد سند 1. الکترونیکی 2. غیر الکترونیکی

محتوای اسلاید 10 : مکاتبات اداری

اگر نوشتن در حوزه و قلمرو ادارات(سازمانها) صورت پذیرد به آن نوشته اداری یا مکاتبه اداری می گویند در بیان اهمیت مکاتبات اداری همین بس که هیچ سازمانی بجز از طریق مکاتبات نخواهد توانست در درون سازمان خود و یا با سایر سازمانها ارتباط(ارتباط کاری) صحیح برقرار کند بنابراین، از رايجترين شيوه هاي ارتباط با مراجع درون سازماني و يا برون سازماني استفاده از مكاتبات اداري است.

محتوای اسلاید 11 : بنا به دلايل مختلفي از جمله شيوه هاي مديريتي، در بیشتر ادارات برای مكاتبات از روش مشخصي پيروي نمي شود؛ آموزش كاركنان ادارات با هدف ايجاد يكنواختي در بكارگيري اصول صحيح نگارش های اداري يكي از مهمترين عوامل در نظم بخشيدن به اين مهم، است اميدواریم با آموزش و اجراي دقيق اصول مکاتبه امكان دستيابي به اهداف پيش بيني شده و تسريع در امور اداري فراهم آيد.

محتوای اسلاید 12 : نتیجه اینکه هر وسیله مکتوبی که برای انجام دادن کاری اداری موجب برقراری ارتباط بین دو یا چند واحد(اعم از درون یا برون سازمانی) شود در زمره مکاتبات اداری قرار می گیرد

محتوای اسلاید 13 : نامه: پرکاربردترین نوشته اداری

تقریبا همه کارمندان هر روز با چندین نامه ی اداری سروکار دارند و اغلب در راستای انجام وظایف خود ناگزیرند نامه هایی بنگارند تسلط هر چه بیشتر کارکنان در دستگاه ها و موسسات اداری به نامه نگاری، انجام امور اداری را آسان تر و پاسخگویی به نامه ها را سریع تر و دقیق تر می کند

محتوای اسلاید 14 : نامه اداری

هر نوشته ای که حاوی یک یا چند موضوع اداری بوده (مثل تقاضای انجام کاری/ پیگیری موضوعی/ اطلاع رسانی درباره موضوعی) و به عنوان وسیله ی ارتباط در داخل و خارج سازمان(اعم از دولتی و غیر دولتی) مورد استفاده قرار گیرد نامه اداری گفته می شود فرستندگان و یا گیرندگان این نامه ها شخصیت های حقوقی و یا پرسنل اداری می باشند نامه های سازمان پس از سیر تشریفات ثبت در دفتر دبیرخانه «اداری» تلقی می شود

محتوای اسلاید 15 : مهمترین ویژگی های نامه های اداری:

موضوع(محتوا): پیام اصلی در این نامه ها یک موضوع اداری است در این گونه نامه ها معمولا به شرح یک موضوع پرداخته می شود و در صورت تعدد موضوعات هر موضوع با یک بند جداگانه و ذکر شماره از هم جدا می شوند عنوان گیرنده: نام شخص مخاطب یا عنوان واحد گیرنده دقیق و رسمی نوشته می شود عنوان فرستنده: عنوان فرستنده کامل و رسمی نوشته می شود تا از نظر سطوح ارتباطی و سلسله مراتب اداری جایگاه خاص خود را بیابد شماره و تاریخ: داشتن شماره و تاریخ ثبت در دبیرخانه ی واحد سازمانی مرتبط از ضروریات است به منظور رسمیت دادن به نامه و سهولت دسترسی، شماره شده و در بالای نامه درج می شود امضا: در نامه های اداری مقام مسئول اداری با درج نام و نام خانوادگی و عنوان اداری خود مسئولیت تنظیم و ارسال نامه را می پذیرد نامه بدون امضا و مشخصات امضاکننده اعتبار ندارد

محتوای اسلاید 16 : سوال: نوشته ای که بین دو فرد حقیقی و بدون اشاره به شخصیت حقوقی آنها مبادله شود نامه ی اداری است؟ نکته بسیار مهم: نداشتن هر یک از مشخصات یاد شده در بالا باعث می شود نامه از حالت اداری خارج شود

محتوای اسلاید 17 : ویژگی های فرعی نامه های اداری(ویژگی های ظاهری)

رنگ كاغذ که به طور معمول سفید انتخاب می شود اندازه كاغذ: طبق نظر موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران دو قطع A4 و A5 به عنوان اندازه استاندارد اداري شناخته مي شود تحرير نامه: به منظور خوانايي كه در تصميم گيري مسئولين بسيار اهميت دارد نامه هاي اداري توسط ماشين هاي تحرير نوشته مي شوند سربرگ اداري: طراحي كاغذ نوشته هاي اداري ضمن وقار و سادگي بايد بتواند در خواننده تاثير مطلوب و رسمي ايجاد نمايد

محتوای اسلاید 18 : ویژگی های نامه اداری خوب

باید منطبق بر واقعیات، سوابق و مدارک باشد باید جدی باشد و از هزل و گستاخی، طنز و فکاهی به دور باشد ساده باشد. ساده نویسی بیشتر از آنکه مربوط به الفاظ و عبارات باشد به معنی و مفهوم ارتباط دارد؛ به این معنی که باید قابل فهم بوده و از ابهام دور باشد نامه خوب نباید خیلی مفصل و یا خیلی مختصر باشد بلکه باید نکات قابل ذکر(اطلاعات مورد نیاز) در کمترین جملات و عبارات بیان شود چند مثال: بدین وسیله مراتب تشکر و امتنان خود را به حضورتان اعلام می دارم صحیح: از شما متشکرم خواهشمند است نسبت به ارسال مدارک مربوط اقدامات مقتضی را معمول فرمایید صحیح: لطفا مدارک را بفرستید

محتوای اسلاید 19 : در موقع نگارش نامه به سوابق و زمینه های فکری مخاطب یا مخاطبین توجه و دقت شود تنظیم مطالب نامه باید بر اساس اهمیت موضوع صورت پذیرد

محتوای اسلاید 20 : نقش و اهمیت نامه های اداری

ارتباط غیر رسمی: گفتگوی حضوری یا تلفنی از وسایل ارتباطات اداری است منتهی دشواری بسیار دارد و گاهی به نتیجه عملی نمی رسد دستورهای شفاهی تغییر شکل می دهند و افراد هرچند حافظه قوی داشته باشند باز نمی توانند آنچه را شنیده اند به طور کامل برای مدتی طولانی در حافظه ی خود نگاه دارند گاه لازم است دستور یا خبری در یک زمان به واحدهای مختلف در نقاط مختلف فرستاده شود ضرورت توجه و مراجعه به مسائل قبلی و سوابق موضوع اینها همه ایجاب می کند که مکاتبات اداری به عنوان وسیله ی ارتباطی عمده و موثر در سازمان های اداری به کار رود

محتوای اسلاید 21 : به طور کلی نقش نامه های اداری را در سازمان های اداری چنین بر می شمریم: برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات به منظور انجام کارهای اداری انعکاس فعالیت های ادارات درباره ی موضوعات گوناگون شناخت اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روابط اجتماعی انسان ها در زمان های مختلف استفاده از اسناد و مدارک برای قضاوت و تشخیص حقایق از نظر حقوقی انتقال معلومات و تجارب حال به آینده مجموع نامه های هر سازمان می تواند به ارزیابی سازمان(نقاط قوت و ضعف) کمک شایانی کند

محتوای اسلاید 22 : جمع بندی

هیچ کاری بدون نامه در سازمان نمی تواند به صورت رسمی صورت بگیرد مزیت رسمی بودن چیست؟ نامه ی رسمی اداری نوعی از اسناد اداری به شمار می آید نحوه ی گردش کاری نامه های اداری در هر سازمان، نشانگر میزان موفقیت آن سازمان و برخورداری از نظم اداری یا گرفتاری اش در بی نظمی سازمانی است یکی از نیازهای مهم انسان برای برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم آشنایی با اصول نگارش است

محتوای اسلاید 23 : انواع نامه هاي اداري

شناخت نوشته های اداری چه اهميتي دارد؟ شناخت هر یک می تواند در استفاده درست و بجا از آنها و همچنين نوع نگارش آنها از لحاظ محتوا مفيد باشد از ديدگاه متن و موضوع: اطلاعي(خبري): محتوای این گونه نوشته ها اطلاع رسانی درباره یک موضوع و ارائه نتيجه يك اقدام اداري می باشد این نامه ها در سه جهت مبادله می شوند: واحد یا مقام پایین به بالا واحد یا مقام بالا به پایین واحد های هم سطح

محتوای اسلاید 24 : دستوري: از مقام بالا خطاب به كاركنان يا موسسات زير مجموعه تهيه و ابلاغ مي شود و انجام کار یا نتیجه اقدامی را خواستار می شود درخواستي: نامه هایی که در آنها تقاضایی مطرح می شود که معرف آن واژه ”خواهشمند است“ در بخش نتيجه است در این نامه ها فرستنده، انجام یک کار، ارسال یک کالا یا مانند اینها را از گیرنده درخواست می کند اغلب نوشته های بین سازمان ها، واحدها و اشخاص از موسسات ماهیت درخواستی دارند

محتوای اسلاید 25 : بازدارنده: محتوای این گونه نوشته ها مي تواند درخواستی يا دستوري باشد كه انجام كاري را منع يا اقدامي را متوقف مي سازد هماهنگي: محتواي اينگونه نوشته ها ايجاد هماهنگي در انجام امور مي باشد. مانند بخشنامه این گونه نوشته ها بین واحدهای مختلف یک سازمان مبادله و یا از مقام بالای سازمانی به واحدهای زیر مجموعه ارسال می شود پرسشی یا استفساری: در این نوشته فرستنده نظر و دیدگاه گیرنده را درباره ی یک موضوع یا اقدام جویا می شود

محتوای اسلاید 26 : موافقت یا مجوز: نوشته ای که به وسیله ی آن، فرستنده موافقت خود را با یک موضوع یا انجام یک کار اعلام می کند یا اجازه ی انجام یک فعالیت را صادر می کند دعوتنامه ی اداری: که به دو صورت «نامه اداری» و «کارت دعوت» تنظیم و فرستاده می شود. به لحاظ جنبه های احترامی باید از سوی بالاترین مقام اداری امضا شود ولی الزامی به داشتن مهر اداری ندارد چنانچه دعوتنامه به شکل نامه ی اداری باشد باید دارای ........................... البته برای سهولت ثبت این گونه نامه ها در دبیرخانه، معمولا همه دعوتنامه های ارسالی برای مدعوین یک برنامه با یک شماره ثبت می شوند

شماره و تاریخ باشد

محتوای اسلاید 27 : اگر دعوتنامه برای حضور در یک نشست اداری ارسال می شود، بهتر است طی آن اقدامات زیر نیز بر حسب نظر دعوت کننده صورت گیرد: اشاره به سوابق موضوع و بیان علت تشکیل جلسه ارسال یک نسخه از اهم مطالب نشست قبلی(در صورتی که نشست اول نباشد) دستور جلسه یا موضوعاتی که قرار است درباره ی آنها، بحث و تبادل نظر شود

محتوای اسلاید 28 : نامه های اداری از دیدگاه سطوح ارتباطی(از نظر گیرنده و فرستنده) نامه های درون سازمانی نامه های برون سازمانی مثال: نامه از مقام یا واحد بالاتر به واحد یا مسئول پایین تر نامه بین دو واحد یا مقام هم سطح در یک سازمان نامه از یک سازمان به اشخاص حقوقی یا حقیقی بیرون سازمان

نامه های شخصی- اداری نامه های اداری- شخصی نامه های اداری- اداری

محتوای اسلاید 29 : از لحاظ واحد اقدام كننده در عرف اداري، نامه هاي اداري در هر يك از واحدها تهيه شوند نام آن واحد را به خود مي گيرند نامه هاي اداري نامه هاي مالي نامه هاي فني نامه های حقوقی نامه هاي آموزشي...

محتوای اسلاید 30 : از لحاظ زمان اقدام عادي: مهلتی برای اقدام درباره موضوع یا موضوعات مورد نظر آنها ذکر نمی شود(به همین خاطر به آنها عادی می گویند) فوري: داشتن مهر فوري نشان مي دهد مراحل تهيه، ثبت و ارسال نامه خارج از نوبت ساير نامه ها انجام مي شود. در سازمان گيرنده هم خارج از نوبت ثبت و به اقدام كننده ارجاع مي شود واژه هاي ديگري نيز در سيستم اداري براي نامه هاي فوري به كار برده مي شود: خيلي فوري/ اقدام سريع/ آني نامه فوری(48 ساعته)/ نامه خیلی فوری(24 ساعته)/ اقدام سریع (ظرف همان روز)/ آنی(اقدام به محض وصول)

محتوای اسلاید 31 : از لحاظ حساسیت و امنیت نامه های عادی: مراحل دریافت، ثبت و توزیع این گونه نامه ها در دبیرخانه اصلی سازمان به صورت عادی انجام می شود نامه های طبقه بندی شده(اسناد طبقه بندی شده): مراحل دریافت ثبت و توزیع و ارسال آنها به صورت محرمانه در حراست(دبیرخانه محرمانه) انجام می گیرد از لحاظ دبیرخانه(امور دفتری) نامه وارده: نامه هایی که از سازمان های دیگر رسیده و در دفتر سازمان ثبت می شوند نامه صادره: نامه هایی که از سازمان مبدا تهیه و ثبت و به سازمان های مقصد ارسال می شوند

محتوای اسلاید 32 : از لحاظ سابقه ی مکاتبه نامه ی فاقد سابقه: نامه ای که در آن مطلبی برای اولین بار مطرح می شود و پیش از آن هیچگونه مکاتبه ای درباره ی موضوع بین ادارات فرستنده و گیرنده نامه صورت نگرفته است. نامه ی دارای سابقه عطفي: در پاسخ به موضوعي مشخص به عنوان مرجع صادر کننده نامه تهیه و ارسال می شود ذكر عبارت ”بازگشت به نامه شماره...“ در ابتدا به منظور يادآوري، حسب توجه و تسريع در گردش كار ضروري است پيرو: پیرو به معنای دنباله و ادامه یا تعقیب است. نامه پیرو نامه ای است که به دنبال نامه قبلی تهیه و ارسال می شود و دلیل ارسال آن اصلاح نامه قبلي يا پيگيري براي دريافت پاسخ است عباراتی مانند ”پيرو نامه شماره...مورخ...درباره ی....“ در ابتداي نامه های پیرو می آید

محتوای اسلاید 33 : استعلام گرفتن ها در کدام دسته از نامه ها قرار می گیرند؟ استعلام از موضوعی که پیش از این درباره ی آن نامه نگاری شده است، در نامه های دارای سابقه تقسیم می شوند

محتوای اسلاید 34 : بخش های مختلف نوشته های اداری

محتوای اسلاید 35 : شمای کلی نامه های اداری

ترتیب متداول بخش های نامه اداری بر اساس استانداردهای موجود(آنچه در عرف اداری پذیرفته شده است): سرلوحه عنوان متن امضا رونوشت نشانی

محتوای اسلاید 36 : سرلوحه(سربرگ) عبارت «به نام خدا» یا «بسمه تعالی» در بالاترین نقطه وسط قرار می گیرد آرم: منظور آرم سازمان و یا نشان جمهوری اسلامی ایران است کلیه وزارتخانه های کشور از آرم نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند سازمان های مستقل و شرکت های زیر پوشش وزارتخانه ها می توانند از آرم و نشان خود استفاده کنند در مورد به کار بردن آرم جمهوری اسلامی ایران رعایت بخشنامه و دستورالعمل مربوطه ضروری است 47454-1363/7/29

محتوای اسلاید 37 : نام وزارتخانه یا سازمان: شرکت ها و موسساتی که تابع وزارتخانه ها یا سازمان های دولتی می باشند، ابتدا نام وزارتخانه یا سازمان متبوع و سپس نام خود را درج می نمایند تاریخ: منظور، درج تاریخ صدور نامه می باشد که به صورت مرسوم با عدد نوشته می شود نوشتن تاریخ چه مزیتی دارد؟ دسترسی آسان به سوابق یک موضوع را امکان پذیر می کند وضعیت زمان را از جهت چگونگی اقدام روشن می کند

محتوای اسلاید 38 : شماره: منظور از شماره، ردیف دفتر اندیکاتور سازمان فرستنده است که در صورت پاسخگویی باید به آن اشاره شود پیوست: در مقابل آن تعداد برگ های اسناد و اوراق و سایر مدارکی که ممکن است همراه نامه ارسال شود، نوشته می شود نوشتن «دارد»در مقابل پیوست صحیح نیست و بهتر است تعداد و نوع مدارک همراه در این قسمت به روشنی نوشته شود

محتوای اسلاید 39 : عنوان/ موضوع عنوان: بيشترين كاربرد آن مشخص كردن مخاطب پيام است ضوابط نگارش عناوین در نوشته های اداری: مخاطب نوشته های اداری یا اشخاص حقوقی هستند یا اشخاص حقیقی که به نمایندگی سازمان ها متصدی امور مربوطه هستند عنوان اشخاص حقوقی: عنوان ثبت شده و رسمی ارگان مورد نظر نوشته می شود مثل وزارت بازرگانی چنانچه با واحد مشخصی باید ارتباط برقرار شود پس از نوشتن عنوان کلی و گذاشتن یک خط فاصله(-) نام حوزه مورد نظر نوشته می شود مثل: وزارت بازرگانی – مدیریت امور استان ها در صورتی که ارتباط درون سازمانی باشد، عنوان کلی حذف و تنها به واحد مورد نظر اکتفا می شود مثل: اداره کل امور اداری

محتوای اسلاید 40 : عنوان اشخاص حقیقی: منظور آن دسته از افرادی هستند که به موجب قانون، یا حکمی در سازمان های دولتی یا موسسات و شرکت ها عهده دار انجام وظایفی می باشند نوشتن نامه هاي اداري خطاب به اشخاص توصيه نمي شود چرا؟ مديران و مسئولان دائم در حال تغییر اند چه می شود؟ نامه ها سرگردان می مانند. این گونه نامه ها یا بایگانی می شوند و یا در صورت اقدام بازخورد سریع و مطلوب نویسنده را در پی نخواهد داشت تغییر مدیر اغلب باعث تجدید نوشته از طرف فرستنده می شود که در این حالت اتلاف وقت و انرژی و دوباره کاری به حساب می آید

محتوای اسلاید 41 : نام اشخاص القاب و عناوين را رايج مي كند(گاه به افراط هم کشیده می شود) حالت نامه اداري را به نامه ي شخصي نزديك مي كند سلام کردن در اول نامه ها، آرزوی سلامتی در آخر نامه ها، تبریک و تهنیت، تسلیت و همدردی، آرزوی قبولی طاعات و عبادات و التماس دعا، از پیامدهای شخصی شدن عنوان نامه اداری است در مواردي نوشتن نام اشخاص در عنوان نامه می تواند تا حدودی موجه محسوب شود البته با رعايت اصول مشخص: مکاتبه با مقامات بالای سازمانی تشخيص و دستور مديران به استفاده از نام شخص در عنوان نامه اداری درخواست مجوز كه فقط شخص معيني صادر مي كند

محتوای اسلاید 42 : اصول نگارش نام و عنوان اشخاص در نامه هاي اداري

اسامي بايد ساده و احترام آميز نوشته شود و از به كار بردن القاب و عناوين اضافي خودداري شود ذكر عنوان هاي تحصيلي مانند دكتر و مهندس در نامه اداري صحيح نيست (مگر در بخش هاي پزشكي، آموزشي و فني) ابتدا نام شخص و در سطر بعد سمت اداري همراه با واژه ”محترم“ نوشته شود نوشتن واژه محترم در جلوي سازمان ها ضرورت ندارد

محتوای اسلاید 43 : براي افرادي كه چندين سمت اداري دارند تنها ذكر عنوان مرتبط با موضوع كاري كافي است به كار گرفتن واژه هايي مانند ”مديريت“، ”رياست“ و ”معاونت“ پس از نام اشخاص جايز نيست. چرا؟ این گونه واژه ها بیانگر جایگاه های اداری اشخاص و عمل و فن اداره کردن سازمان است بهتر است شغل سازماني آنها(به جاي جايگاه هاي اداري) نوشته شود: مدير، رئيس و معاون اگر نام اشخاص در عنوان نامه به كار گرفته نشود مي توان از واژه هاي ”مديريت“، ”رياست“ و ”معاونت“ به تنهايي استفاده كرد كه بسيار هم مطلوب است

محتوای اسلاید 44 : از صحت املاي نام اشخاص مطمئن شويد در پاسخ به نامه هاي وارده، به مشخصات فردي امضا كننده دقت كنيد و به همانگونه براي رعايت احترام وي را خطاب كنيد(پسوند و پيشوند را اگر خودش نياورده شما هم ننويسيد)

محتوای اسلاید 45 : موضوع در نامه های اداری

موضوع عبارت کوتاهی است که محتوای کلی نامه را مشخص می کند و در حقیقت کلید اطلاعات درون نامه است نوشتن موضوع چه مزایایی دارد؟ سبب سرعت ارجاع نامه به قسمت مربوط و ایجاد سهولت در کار می شود اطلاعات مورد نیاز خواننده، همان ابتدای نامه به وی رسیده و از این بابت تسهیلاتی برای تصمیم گیرنده فراهمی می شود نوشتن موضوع گاهي فراموش مي شود چه كنيم؟ پيشنهاد كرده اند در سرلوحه قرار گيرد تا نويسنده را مكلف به نوشتن كند

محتوای اسلاید 46 : ضوابط تنظیم موضوع

رسا و گويا باشد نه چندان بلند كه در محل جاي نگيرد و نه چندان كوتاه كه فهم نامه را دچار مشكل سازد به كار بردن تنها يك كلمه در مقابل موضوع صحيح نيست

محتوای اسلاید 47 : 3. متن(اصلی ترین و مهمترین بخش نامه های اداری) از آن جهت مهمترین گفته می شود که موفقیت سازمان ها و دریافت پاسخ در گرو تنظیم درست همین بخش است نارسایی و مبهم بودن و به عبارتی نرساندن پیام باعث اتلاف وقت و انرژی و دوباره کاری و نامه نگاری اضافی می شود متن هر نامه از قسمت های زیر تشکیل می شود: عباراتي به نشانه ادب و احترام مقدمه پيام نتيجه تشكر

سه قسمت اصلی

محتوای اسلاید 48 : سلام در مكاتبات اداري

معانی و مفاهیم سلام: مفهوم سلام یعنی گردن نهادن، درود گفتن، تهنیت، تندرستی، سلامت(فرهنگ معین) سلام نام خداونداست(حشر) سلام تسلیم است(نساء) آداب سلام گفتن: در اغلب روایات و رساله های فقها آمده است سلام مستحب و جواب آن واجب است باید بلند گفته شود و بهتر است چیزی به آن افزوده شود سابقه سلام در نگارش های اداری: بررسی بسیاری از آیات و روایات نشان می دهد ذکر سلام حتی در نامه های مکتوب صدر اسلام نیامده است بلکه تنها با حمد و سپاس خداوند آغاز شده اند. بعلاوه در آغاز خطبه ها و نامه ها و فرامین نهج البلاغه نیز ذکری از سلام نیست

محتوای اسلاید 49 : شايان ذكر است ثواب سلام گفتن در مكالمات رو در رو و يا شفاهي است در حالیکه در مکاتبات اداری مخاطب، شخصیت حقیقی غایب و گاه نامعین و یا شخصیت حقوقی است. اما چنانچه باز هم بر نوشتن سلام اصرار باشد: سلام یکی از اسماء خداوند است و اگر منظور از به کاربردن سلام در ابتدای نوشته های اداری ذکر نام و یاد خداست عبارت «بسمه تعالی» در سرلوحه ی نامه این منظور را می رساند و کفایت می کند اگر در عنوان نامه نام سازمان ها و موسسات درج شود، آوردن سلام نه تنها صحيح نيست بلكه بي ارزش كردن اين واژه نيز هست

محتوای اسلاید 50 : بنا به اصل 15 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كليه نوشته هاي رسمي بايد به زبان فارسي باشد پس اگر از ”درود“ استفاده نمي شود تنها به ”سلام“ اكتفا شود و از به کار بردن «سلام علیکم» که پاسخ را واجب می سازد در نامه اداری خودداری شود سلام به تنهايي منظور را مي رساند و هيچگونه پسوند يا پيشوندي را نمي خواهد با سلام با عرض سلام

محتوای اسلاید 51 : احترام/ احتراماً

چنانچه اصرار بر نوشتن الفاظ احترام آميز باشد بهتر است از عبارت ”با احترام“ و كمتر”احتراماً“ استفاده شود و ”محترماً“ هرگز استفاده نشود برخي سلام را با احترام یکجا می آورند و ”با سلام و احترام“ را استفاده مي كنند در نامه های اداری از زمان های پیش رسم بر این بوده که باید احترام به مخاطب رعایت شود. بنابراین نامه ها را با واژه های بسیار احترام آمیز می نوشتند و این رسم ادامه یافته است. این در صورتی است که احترام در جای جای متن و در گزینش واژه ها خود را نشان دهد. (برخی نامه ها با احترام شروع، با توهین ادامه و با تهدید به پایان می رسد)

محتوای اسلاید 52 : مقدمه

در فرهنگ های فارسی معادل: مطلع/ سرآغاز/ طلیعه/ درآمد/ زمینه ساز تعریف: هر مطلبی که در ابتدای نوشته وظیفه جذب و جلب داشته و ذهن خواننده را آماده دریافت پیام اصلی نوشته کند ”خوب آغازي“ از ويژگي هاي يك نوشته خوب است و بايد علاوه بر تازگي، ارتباط منطقي با متن و موضوع نوشته داشته باشد نمی توان و نباید یکباره وارد اصل مطلب شد، زیرا که باعث حیرانی و آشفتگی ذهن خواننده می شود. در نامه اداری برای نوشتن مقدمه محدودیت هایی وجود دارد و نمی توان از شعر و مثل و لطیفه مانند برخی نوشته های غیر اداری استفاده کرد بنابراین بهتر است از خود نامه و اینکه با هدف و انگیزه ای تهیه شده که پاسخ آن می تواند برای فرستنده جذابیت داشته باشد، استفاده شود و نامه ها نیز اغلب با ذکر سابقه آغاز می شود

محتوای اسلاید 53 : در مورد نوشته هایی که در پاسخ به نامه یا دستور رسیده تهیه و ارسال می شود عبارات زیر رایج است: عطف به نامه شماره.... بازگشت به نامه شماره... در پاسخ به نامه شماره... با توجه به بخشنامه شماره... در اجرای دستور تلفنی مورخ.... در اجرای دستور شفاهی آن مقام سفارش می شود از واژه های «بازگشت»«در پاسخ» استفاده شود

محتوای اسلاید 54 : چون پاسخ ها به طور معمول مدتی بعد از وصول نامه، تهیه و ارسال می شود بهتر است بعد از سابقه، موضوع نامه نیز ذکر شود تا خواننده نیازی به سابقه نداشته و نتیجه اتلاف وقت نباشد بازگشت به نامه شماره....در مورد چگونگی پرداخت پاداش پایان سال کارکنان به آگاهی می رساند:........ چنانچه نامه ای به دنبال نوشته های قبلی و به منظور پیگیری یا اصلاح نامه قبلی نوشته شود، ذکر سابقه به صورت زیر خواهد آمد: پیرو نامه شماره....مورخ/به تاریخ

محتوای اسلاید 55 : در مورد نامه هایی که ابتدا نوشته می شود و بدون سابقه قبلی است باید در مقدمه علت و بهانه نوشتن نامه به روشنی بیان شود مثال: از آنجا که افزایش سطح مهارت های شغلی کارکنان، همواره یکی از اهداف مورد نظر این دفتر بوده است؛ با توجه به نیاز سازمانی، اولین دوره آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان.... چنانچه بهانه نوشتن نامه اجرای تکلیف قانونی باشد، اشاره به اصل یا قانون و ماده و تبصره ضروری است مثال: در اجرای ماده 8 قانون مجازات افشای نامه های طبقه بندی شده و به منظور بررسی و تنظیم پیش نویس آیین نامه طرز نگهداری اسناد محرمانه دولتی....

محتوای اسلاید 56 : پيام يا پيكره اصلي

ايراد اصلي نوشته هاي اداري بيشتر ناشي از مبهم بودن و نارسايي متن اصلي نامه است توصيه مي شود: در موقع نوشتن هر نامه همواره خود را در مقابل مخاطب فرض كنيد تصور کنید که به جای نوشتن نامه به شما ماموریت داده شده پیام را حضوری و شفاهی به مخاطب برسانید. چه می گویید؟ آنچه می خواهید بگویید روی کاغذ بیاورید. ساختمان اصلی نوشته شما آماده است. با کمی دستکاری در نوشته عیوب زبانی آن رفع می شود روی موضوع نگارش، کمی تفکر و تمرکز کنید و آنچه را برای نوشتن لازم است و به ذهن می آید یادداشت کنید یادداشت ها را مرتب کرده و آنها را به هم مرتبط سازید

محتوای اسلاید 57 : مختصر بنويسيد(از به کار بردن واژه های هم معنا و مترادف خودداری کنید) از كلماتي استفاده كنيد كه مخاطب در فهم آنها مشكل نداشته باشد ترجيحا يك موضوع را مطرح كنيد؛ و چنانچه ناگزير به نوشتن چند موضوع در يك نوشته اداري هستيد ابتدا موضوع اصلي و سپس پيام هاي فرعي را بياوريد نوشته را بازخوانی و ارزیابی کنید.

محتوای اسلاید 58 : نتيجه (پايان نوشته)

مطالب پایانی اغلب نامه ها تاکید، تشویق و ترغیب به انجام درخواست و یا سرعت بخشیدن به آن است. صراحت در اعلام موضوع مورد درخواست در اين بخش، مخاطب را به تصميم گيري صحيح هدايت مي كند مثال: خواهشمند است دستور اقدام را صادر کنید. با توجه به مطالب فوق، انتظار می رود همکاران محترم در اجرای مفاد بخشنامه مذکور دقت لازم را داشته باشند از داوطلبان خواهشمند است مدارک لازم را تا آخر وقت اداری 92/2/30 به دبیرخانه سازمان تسلیم و رسید دریافت کنند

محتوای اسلاید 59 : در نگارش اين قسمت نامه به نكات زير توجه كنيد: در يك بند جداگانه نوشته شود به نوع تقاضا و انگیزه نوشتن نامه تاکید شود مخاطب به نوع اقدام مورد نظرتشویق و ترغیب شود كوتاه، گويا و صريح نوشته شود آخرين جملات با لحني تاثير گذار(در ضمن سادگي، به دور از چاپلوسي) نوشته شود. مانند: به اميد همكاري هاي بيشتر دستور مساعد شما راه گشاي مشكل خواهد بود از حسن نيت شما سپاسگزارم با آرزوی توفیق جناب عالی

محتوای اسلاید 60 : 4. امضا: در اصطلاح اداری و بانکی به علامتی گویند که پای نامه یا سند می گذارند(فرهنگ معین) هر نوشته با امضا اعتبار مي يابد؛ پس، مسئولیت نهایی هر نامه با امضا کننده نامه است. هیچ علامت تاییدی بهتر از نوشتن نام و نام خانوادگی با دست خط نیست قواعد امضاي نامه: محل امضا سمت چپ و به فاصله سه سطر از سطر پاياني متن ابتدا مشخصات فردي و در سطر بعد مشخصات اداري(پست سازماني) خطوط امضا نبايد روي نام و سمت امضاكننده را بپوشاند عناوين و القاب در محل امضا درج نمي شود(به استثنای موسسات آموزش و پزشکی) هيچ عبارتي اعم از تشكر و آرزوي سلامتي در محل امضا درج نشود

محتوای اسلاید 61 : 5. رونوشت هر نامه به طور معمول در سه نسخه تهيه مي شود: نسخه اول براي گيرنده، نسخه دوم براي بايگاني و نسخه سوم براي اقدام كننده گاهی ضرورت ایجاب می کند تا علاوه بر گیرنده اصلی، اشخاص و یا واحدهایی از متن نامه آگاهی یابند. در این صورت نام آن اشخاص و واحدها با عنوان رونوشت در زیر نوشته اداری درج و برای هر یک تصویر یا نسخه ای از نامه ارسال می شود

محتوای اسلاید 62 : در نوشتن رونوشت به نکته های زیر توجه کنید:

از دادن رونوشت اضافی و غیر ضروری به واحدها و اشخاص خودداری شود اسامی اشخاص و واحدهای گیرنده رونوشت به ترتیب مقام و سمت اداری و یا درجه بندی واحدها ذکر شود نوع اقدام گیرنده رونوشت همانند نامه اصلی نوشته شود: اداره کل امور اداری برای اطلاع و آمادگی لازم آقای.... رئیس محترم امور پرسنلی برای اطلاع و تنظیم لیست پرسنل مشمول کلیه نسخه های رونوشت به ویژه نسخه بایگانی و رونوشت های خارج از سازمان باید امضا اصل داشته باشد. به کارگیری مهر امضا شیوه نادرستی است که در سازمان ها رایج شده است

محتوای اسلاید 63 : نام کلیه گیرندگان رونوشت(به استثنای گیرندگان داخلی نظیر بایگانی واقدام کننده) در نسخه اول نامه درج شود رایج شده است که برای آراستگی نسخه اول، نام گیرندگان رونوشت از نسخه دوم به بعد درج می شود؛ در صورتی که این حق گیرنده اصلی نامه است که بداند چه سازمان ها و اشخاصی از متن نامه آگاهی دارند به منظور احترام به مقامات بالای مملکتی و در صورت ضرورت، تصویر آن نامه به پیوست نامه جداگانه ای، به عنوان آن مقام ارسال و از دادن رونوشت به سبک سایرین خودداری شود

محتوای اسلاید 64 : در صورتی که نامه برای خارج از سازمان اداری باشد، روی نسخه اصلی، عنوان گیرندگان رونوشت درج نمی شود؛ بلکه در سایر نسخه ها عنوان گیرندگان رونوشت را می نویسند نشاني(نشاني سازمان): نشاني كامل فرستنده به صورت چاپي در آخرین بخش نامه های اداری درج مي شود(همراه با كد پستي، شماره هاي تلفن تماس، دورنگار و نشاني پست الكترونيكي و یا پايگاه اينترنتي)

محتوای اسلاید 65 : برخی نوشته های اداری

این نوشته ها که تمام ویژگی های نامه های اداری را دارند، در ایجاد هماهنگی و روان سازی امور جاری نقش ویژه ای را ایفا می کنند قانون: نوشته ای که در مراجع قانون گذاری از جمله مجلس تصویب و سپس ابلاغ می شود آیین نامه: نوشته ای که به اتکای بند، تبصره یا مواردی از قانون، جزئیات اجرایی امور را تعیین و تصریح می کند آیین نامه اجرایی آیین نامه مستقل(در سازمان، کاربرد داخلی داشته و طبق اساسنامه و مقررات داخلی هر سازمان تهیه و تدوین می شود )

محتوای اسلاید 66 : دستورالعمل(واژه پیشنهادی:شیوه نامه): راهنمای مدونی است که جزئیات، ترتیب، توالی و نحوه انجام کار در چارچوب مقررات در آن مشخص و از طرف مقامات صلاحیتدار سازمان ها، به اطلاع واحدها و مسئولین و یا افراد ذینفع می رسد سازمان هاو موسسات در اجرای وظایف خود به منظور انجام تعهدات و حفظ منافع سازمان و حقوق مراجعین گاه با مشکلاتی مواجه می شوند که ناشی از اعمال سلیقه های کاری کارکنان و شیوه های مختلف استفاده از مقررات است. این دشواری ها اغلب به دلیل نبود روش های یکسان و هماهنگ و مدون به وجود می آید مثال: دستورالعمل پرداخت وام ضروری دستورالعمل تهیه و ماشین کردن نامه های اداری

محتوای اسلاید 67 : بخشنامه: نوشته ای اداری در چارچوب قوانین و مقررات، حاوی یک یا چند دستور و تعلیم کلی که با ابلاغ آن از طرف بالاترین مقام اجرایی، واحدها و کارکنان تحت امر مکلف به اجرا می باشند ویژگی های بخشنامه: تنظیم در چارچوب قوانین حاوی دستور و تکالیف یا امورکلی است صدور از طرف بالاترین مقام یا مقام مجاز ایجاد تکلیف برای گیرندگان آیا بخشنامه می تواند حالت درخواستی داشته باشد؟ بخشنامه ماهیت دستوری یا هماهنگی دارد و چون از بالا به پایین ابلاغ می شود، نمی تواند حالت درخواستی داشته باشد

محتوای اسلاید 68 : تنظیم بخشنامه بخشنامه مانند نامه اداری تنظیم می شود با این تفاوت که: مخاطب بخشنامه همه یا بخشی از کارکنان یا واحدهای مختلف است در آغاز بخشنامه از سلام و احترام استفاده نمی شود در ابتدا دلایل و مستندات صدور بخشنامه ذکر می شود بخشنامه با تاکید پایان می پذیرد نه با سپاس و تشکر بخشنامه باید به امضا بالاترین مقام سازمانی یا مقامات مجاز از طرف آنها باشد بخشنامه ها باید با اصل امضای صادر کننده ارسال شود

محتوای اسلاید 69 : منابع صدور بخشنامه: دایره شمول بخشنامه ها چگونه است؟ متناسب با سمت امضا کننده، هرچه امضا کننده به بالاترین مقام سازمان نزدیکتر باشد به همان اندازه گستره عمل بخشنامه بیشتر است منابع صدور یا درون سازمانی اند یا برون سازمانی(مانند بخشنامه ای که به امضا رئیس جمهوری صادر شود)

محتوای اسلاید 70 : صورتجلسه: جمع بندی مذاکرات، پیشنهادها و تصمیماتی که توسط مدیران، مشاوران یا کارشناسان در یک جلسه طرح و اتخاذ می شود جلسه، نشست یا گردهمایی زمانی واقع می شود که چهار رکن اصلی داشته باشد: اعضای جلسه دستور جلسه مکان جلسه زمان جلسه رکن اصلی هر جلسه کدام است؟

محتوای اسلاید 71 : اعضای جلسه: افرادی که حضورشان در جلسه برای ارائه نظر و تصمیم سازی ضرورت دارد اعضای جلسه شامل رئیس جلسه/ دبیر جلسه/ شرکت کنندگان در جلسه دستور جلسه(موضوع جلسه): انگیزه و هدفی است که جلسه برای رسیدن به آن هدف تشکیل شده است مکان جلسه: محلی که جلسه در آن برگزار می شود ممکن است ثابت باشد و یا هر جلسه در یک سازمان و دفتر خاصی تشکیل شود. زمان جلسه: شامل روز، تاریخ، ساعت شروع و به ویژه ساعت پایان است

محتوای اسلاید 72 : انواع جلسه: جلسات ادواری جلسات موردی انواع صورت جلسه: صورت جلسه مشروح(مفصل و با ذکر جزئیات، تمام وقایع و مطالب بیان شده تنظیم می شود) صورت جلسه نیمه مشروح(گزیده مطالب مهم و خلاصه نظرات ارائه شده به همراه تمامی تصمیمات اتخاذ شده ذکر می شود) صورت جلسه خلاصه(به ذکر ارکان جلسه اکتفا شده و نتیجه جلسه و تصمیمات اتخاذ شده به ترتیب اهمیت و به صورت فشرده درج می شود)

محتوای اسلاید 73 : تنظیم صورت جلسه صورت جلسه به دلیل تنوع موضوع و یا مفصل و محدود بودن تصمیمات و سلیقه مدیران یا دبیران جلسه، شکل و استاندارد معینی ندارد برای داشتن یک صورت جلسه کامل ذکر نکات زیر ضروری است: مشخصات فردی شرکت کنندگان در جلسه و محل خدمت آنان بیان موضوع جلسه به عنوان هدف برگزاری جلسه زمان و مکان برگزاری جلسه فشرده مطالب مطرح شده در جلسه نتایج و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه تاریخ تشکیل جلسه بعدی ذکر اسامی غایبان جلسه

محتوای اسلاید 74 : دستورهای کوتاه: در عرف اداری دستوراتی است که در قالب عبارات یا جملات کوتاهی توسط مدیران و سرپرستان در حاشیه نوشته های اداری خطاب به واحدها و افراد نوشته می شود آقای... لطفا اقدام فرمایید اقدام شود موافقم، اقدام کنید گزارش شود فوری اقدام لازم انجام شود به این دستورها «پی نوشت» و «هامش نویسی» هم گفته می شود

محتوای اسلاید 75 : حکم: نوشته ای که به موجب آن فردی از طرف مقامات صلاحیت دار سازمان و یا دستگاه اداری به سمتی منصوب و یا انجام کاری به وی محول می گردد در سیستم اداری برخی از احکام دارای فرم های مشخص و استاندارد هستند مانند حکم کارگزینی/حکم بازنشستگی چنانچه حکم اداری بر اساس موضوع آن به سلیقه مدیران تنظیم شود باید ویژگی های یک نوشته اداری را داشته باشد این ویژگی ها را بر شمارید مشخصات اجرا کننده مشخصات امضا کننده موضوع حکم شماره و تاریخ تاریخ اجرا

محتوای اسلاید 76 : ابلاغ: در اصطلاح اداری رسیدن پیام به شخص مورد نظر به صورت کتبی است نامه های استاندارد(فرم): نوشته هایی که شکل کلی و ظاهری آنها باهم یکسان است اما در جزئیات باهم تفاوت هایی دارند در این گونه نامه ها، قسمت هایی که باهم یکسان است به صورت چاپی و ثابت در آمده و قسمت های متغیر به صورت نقطه چین یا سفید گذاشته می شود تا حسب مورد تکمیل شود مانند فرم مرخصی، فرم ماموریت

محتوای اسلاید 77 : فرم ها دارای اطلاعاتی می باشند که استفاده از آنها از نظر ایجاد هماهنگی در سازمان و اداره صحیح امور بسیار ضروری می باشد انواع فرمها عمومی(ع): در اجرای مقررات جاری تهیه می شوند داخلی مورد استفاده مشترک واحدهای یک سازمان(د.م) جنبه اختصاصی داشته و تنها مورد استفاده یک واحد سازمان (د.ا) موقت: برای انجام کار در زمان معین و به تعداد محدود تهیه و استفاده می شوند ماه و سال ثبت فرم داخل پرانتز می آید/ شماره فرم ها قبل پرانتز درج می شود/ چنانچه فرمی مورد تجدید نظر قرار گیرد آن فرم پس از ثبت مجدد با نشانه (ت) مشخص می شود

محتوای اسلاید 78 : گزارش نویسی اداری(یکی دیگر از قالب های نوشتاری)

به هر نوع ارائه اطلاعات سازمان یافته که بر مبنای موازین علمی(پس از اجرای تحقیق یا مطالعه و مشاهده امری)، تحصیل و تنظیم شده باشد، به نحوی که گیرنده را در اتخاذ تصمیم آگاهانه یاری دهد، گزارش اطلاق می شود شرح و بیان مطلبی برای اطلاع و آگاهی دیگران، خصوصا مقامات و افرادی که از لحاظ سازمانی در رده بالاتری از گزارش نویس قرار دارند گزارش سندی نهایی است که اطلاعات، نه به صورت خام و تفصیلی و پراکنده بلکه پردازش شده و فشرده و منسجم در آن ارائه می شود

محتوای اسلاید 79 : گزارش مجموعه ای از اطلاعات است درباره چگونگی انجام دادن کاری، وقوع رویدادی، بروز وضعیت یا پدیده ای و یا بررسی مشکلی که کسب آن اطلاعات و تحلیل آنها برای تصمیم گیری لازم است(مبنایی برای تصمیم گیری است) هدف اطلاع رسانی به دیگران است مهم این است که نویسنده گزارش، قادر باشد تصویری روشن از فکر و هدف خود را در ذهن خواننده ترسیم کند فایده گزارش نویسی ابزاري موثر براي تصميم گيري مدیران می باشد

محتوای اسلاید 80 : ويژگي هاي گزارش اداري

صراحت صداقت سادگي كوتاهي

محتوای اسلاید 81 : كاركردهاي گزارش اداري

افزايش اطلاعات مديران اتخاذ تصميم و اقدام آگاهانه آگاهي از پيشرفت برنامه ها آگاهي از مشكلات كاركنان و مراجعان شناخت تنگناها و نيازهاي اداري اعمال صحيح مديريت ايجاد تحول و نوآوري

محتوای اسلاید 82 : انواع گزارش

شفاهي و كتبي رسمي و غير رسمي دوره اي و موردي كوتاه و بلند فردي و گروهي خبري، تحقيقي و تحليلي

محتوای اسلاید 83 : مراحل تهيه گزارش

مرحله اول. تهيه مقدمات و آماده سازي دراین مرحله باید با تفکر و دقت، شناخت كافي روي اركان گزارش[موضوع/ هدف/ مخاطب] پیدا کرد موضوع انتخاب موضوع از دو طریق انجام می گیرد: انتخاب شخصی(فرد نباید تنها نمای ظاهری موضوع را در نظر بگیرد، بلکه باید هدف از تهیه و کاربرد آن را نیز مورد ارزیابی قرار دهد) انتخاب تکلیفی(سفارش دهنده یا به توانایی های فرد اطمینان دارد یا آن را در معرض آزمایش قرار می دهد) یکی از شرایط تهیه گزارش و تحقیق خوب و موثر علاقه تهیه کننده به موضوع مورد بررسی می باشد. پس، بهتر است انتخاب موضوع تحمیلی نباشد

محتوای اسلاید 84 : هدف: توجه به نتایج مورد بررسی و یافته هایی است که پس از ارائه آن باید به کار گرفته شود پس هدف فقط رفع تکلیف یا دریافت امتیاز نیست؛ باید توجه داشت مطلبی ارزش نوشتن دارد که ابهام یا مشکلی را رفع کند و یا برای مخاطب سودمند واقع شود مخاطب: سن، علایق، سطح تحصیلات، و دانش تخصصی مخاطبان در تهیه گزارش باید در نظر گرفته شود

محتوای اسلاید 85 : طرح اولیه گزارش: تهيه طرح گزارش در اين مرحله صورت مي گيرد طرح اولیه همان تعیین و مشخص کردن مطالب و تصمیم هایی است که به صورت خام در ذهن تهیه کننده گزارش است و مکتوب می شود. مکتوب بودن به گزارشگر الگو و راهنما می دهد و به او کمک می کند محدوده و گستره کار را روشن می سازد تهیه و تدوین طرح اولیه، برنامه ریزی و پیش بینی کار است(می توان زمان مورد نیاز برای تهیه گزارش را نیز پیش بینی کرد)

محتوای اسلاید 86 : مواردی که در تنظیم طرح باید رعایت شود: یادداشت مطالبی که به ذهن می رسد تعیین سرفصل مطالب و زیر بخش ها و مرتب کردن آنها انتخاب شیوه شماره گذاری فصل ها تعیین روش های مورد نظر برای گردآوری مطالب مورد نیاز برای تنظیم گزارش تهیه فهرست اشخاص، سازمان ها و مکان هایی که باید اطلاعات از آنها دریافت شود تنظیم فهرست وسایل و ابزار کار

محتوای اسلاید 87 : مرحله دوم. گردآوري مطالب پس از تهیه طرح اولیه و تعیین دامنه موضوع باید به جستجوی منابع پرداخت برای تهیه گزارش اداری در مورد موضوعی مشخص بهترین منبع چه می تواند باشد؟ سوابق و پرونده های مکاتباتی موضوع روش های جمع آوری اطلاعات عبارتند از: روش مشاهده روش مصاحبه شفاهي روش مصاحبه كتبي[پرسشنامه] روش كتابخانه اي

محتوای اسلاید 88 : مرحله سوم. تنظيم گزارش اطلاعات جمع آوری شده را دسته بندی کرده و بر طبق موضوعات مشابه تنظیم می کنیم. ربط منطقی بین بند ها و عبارات از مواردی است که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد مرحله چهارم. نگارش و ارائه نیم دیگر کار در این مرحله انجام می شود گزارش را چند بار خوانده و حداقل یکبار از دیدگاه خواننده آن را ارزیابی می کنیم. در هنگام ارزیابی گزارش هدف از تهیه گزارش را باید ملاک قرار داد

محتوای اسلاید 89 : گزارش مقدمه مناسبی نیز می خواهد. مقدمه ای که ضمن جذاب بودن می بایست علت و انگیزه تهیه گزارش را ذکر کند. در مقدمه باید اهمیت موضوع گزارش و محدودیت ها و دشواری های تهیه گزارش نیز مطرح شود فهرست منابعی که اطلاعات درون گزارش از آنها گرفته شده است باید تنظیم و به پایان گزارش اضافه شود فهرست مطالب نیز تنظیم و به ابتدای گزارش اضافه می شود

محتوای اسلاید 90 : بخشهاي يك گزارش كامل

بخش مقدماتي جلد به عنوان پوشش و نگهدارنده محتویات و برگ های گزارش صفحه عنوان که در آن نام و موضوع گزارش، نام ارگان یا واحد سفارش دهنده(در صورت وجود)، تاریخ تهیه، و نام تهیه کننده گزارش نوشته می شود صفحه تقدیر و تشکر که در آن اسامی کسانی که به نحوی در تهیه و تنظیم و دادن اطلاعات یا هر گونه کمک دیگری موثر بوده اند نوشته و از آنان قدردانی می شود فهرست مندرجات شامل عناوین اصلی و فرعی و تیترهای مهم مطالب و شماره صفحه آنها می باشد فهرست پیوست در صورت داشتن پیوست های متعدد به این بخش اضافه می شود خلاصه گزارش در مورد گزارش های بلند نوشته می شود

محتوای اسلاید 91 : بخش اصلي(بدنه هر گزارش) 1.مقدمه: اطلاعات اولیه، انگیزه وهدف از تهیه گزارش و روش کار نوشته شده و خواننده با نوع مطالب گزارش آشنا و به خواندن آن ترغیب می شود 2. بدنه اصلي: شامل کلیات و تعاریف موضوع، سابقه یا تاریخ


پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 4,500 تومان
نمایش لینک دانلود پس از پرداخت هزینه
ایمیل
موبایل

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file47_1961620_5111.zip5.7 MB