فروشگاه فایل و پاور پوینت آماده

پاور پوینت (اسلاید) انديشه اسلامي

پاور پوینت (اسلاید) انديشه اسلامي  با سلام

فایل انديشه اسلامي یک پاورپوینت بسیار عالی در 122 اسلاید می باشد این PowerPoint بر اساس استاندارد های اصلی طراحی پاورپوینت آماده و تنظیم شده است؛ این فایل دارای طراحی بسیار عالی و چشم نواز می باشد.
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.



محتواب برخی از اسلاید ها :


توجه داشته باشید هرگونه بهم ریختگی در متن زیر در اثر کپی کردن از پاورپوینت می باشد و در فایل پاورپوینت اصلی هیچ اشکال و به هم ریختگی وجود ندارد

پیشینه دین

از آدم تا خاتم
دین در ابتدا بسیار ساده و مشتمل برکلیات خداپرستی ، معاد باوری، اعتقاد به لزوم پیامبری و برخی قوانین اخلاقی و عملی بود.

فطری بودن دین

فطری بودن دین یعنی مطابقت آن با ساختار وجودی انسان

فطری بودن تعالیم و دستورات دینی به معنای فطری بودن همه جزئیات آن نیست
همه احکام الاهی براساس مصالح و مفاسد واقعی است

مراتب دین

شریعت ها و ادیان مختلف دارای حقیقت واحد (تسلیم شدن در برابر خدا) هستند و اختلاف آنها برحسب در جات کمال که ریشه دراستعدادهای امت ها دارد.

لکلٍّ جعلنا منکم شرعة و منهاجا مائده/84

انبیا مکمّل همدیگر هستند.



یهودیت،پیدایش و سرنوشت آنها



پیدایش صهیونیزم و تأسیس دولت اسرائیل

کتاب مقدس (عهد عتیق و جدید)

در زبان فارسی و عربی: عهدین
در زبان انگایسی:Bibla بایبل= کتابها –الکتاب+المقدس
عهدین=به اعتقاد مسیحیان به دوعهدی که خدا با انسان بسته
عهد قدیم=پیمان خدا از انسان به گردن نهادن به شریعت و انجام آن
عهد جدید= با ظهور عیسی(ع) دوران پیمان قبلی پایان پذیرفت و عهد جدید خدا با انسان بر سر محبت خدا و عیسی مسیح است
یهودیان :خدا تنها یک پیمان با انسان بسته(پیمان شریعت)

عهد قدیم

حدود سه چهارم کتاب مقدس
شامل تاریخ،شریعت،حکم،مناجات،شعر،پیشگویی...
نسخه اصلی عبری
نسخه یونانی(سبعینیه) ترجمه شده در سه سده قبل از میلاد
اختلاف دو نسخه:حجم، دسته بندی، ترتیب بابها
اپوکریفا(مخفی):مورد قبول مسیحیان کاتولیک و ارتدوکس ومردود ازنظر یهودیان و پروتستان
پروتستانها نسخه عبری را پذیرفته و کتب اپوکریفایی را حذف نمودند
کتب اپوکریفایی بیشتراز حکمت سخن می گوید

عهد قدیم(تورات)

بخش1:تورات(اسفار خمسه)
سفر پیدایش (تکوین)
سفرخروج( زندگی حضرت موسی)
سفرلاویان(کتاب شریعت )موسی
سفرتثنیه(تکرارشریعت)
سفر اعداد(آمار خاندان های قبایل بنی اسرائیل)

عهد قدیم

بخش 2:انبیا شامل کتابهای یوشع،داوران سموئیل،پادشاهان،ارشَعیا،حِزقیال،ده نبی
بخش3:مکتوبات شامل مزامیر،ایوب،غزل غزل های سلیمان،تاریخ و ایّام...
عهد عتیق دارای 46 کتاب است در نسخه های یهودی و پروتستانی تنها 39 کتاب یافت میشود
در بسیاری از ترجمه های پروتستانی و ترجمه های مسیحیت کتابهای اپوکریفا یک جا در یک بخش خاص در پایان عهد عتیق چاپ میشود

عهد جدید

تنها مورد قبول مسیحیان
نگارش به زبان یونانی
زبان حضرت عیسی و حواریون لهجه ای از عبری
مسیحیان معتقدند خدا کتاب مقدس را به وسیله الهامات روح القدس تألیف کرده و برای این منظور مؤلفانی از بشر را برای نوشتن آنها بر انگیخته و آنان را در نوشتن به گونه ای یاری داده که فقط چیز هایی را که او می خواسته است،نوشته اند.اقلیتی ناچیز از مسیحیان گمان می کنند کتابهای مقدس با همین الفاظ الهام شده اند و خدا پیام خود را کلمه به کلمه به کاتب بشری منتقل نموده است.

عهد جدید(چهار بخش)

در مورد کتاب های عهد جدید اختلافی بین مسیحیان نیست و همه آنه از کاتولیک،ارتودکس و پروتستان،برصحت 27 کتاب عهد جدید اتفاق و ایمان دارند.
بخش 1- زندگینامه و سخنان حضرت عیسی (ع) مشتمل بر4انجیل:
انجیل متّی(حواری)
مرقس(شاگرد پطرسٍِ حواری)-قدیمی تر از همه
لوقا(شاگرد پولس)
یوحنّا(انجیل غیر همنوا و مخالف با فرهنگ یهودی و طرح الوهیت عیسی (ع)

قدیمی ترین انجیل حداقل 30سال پس از حضرت عیسی
مرقس قبل از متّی و لوقا،در حدود سال65-70 نوشته شده
یوحنا از همه دیر تر در اواخر قرن اول نوشته شده
عیسی تعالیم خود را تحریر نکرده بلکه شاگردان آموخته های شفاهی او را تبلیغ...

بخش2- اعمال رسولان(تبلیغات و مسافرتهای تبلیغی مبلغان مسیحی
بخش 3-نامه ها(نامه های حواریون و رسولان مسیحی به شهرها و افراد)
بخش4- رؤیا و مکاشفه (یک کتاب منسوب به یوحنّا)

اعتبار کتاب مقدس از دیدگاه متفکران یهودی و مسیحی

1-نقد دیدگاه سنتی در باره تاریخ نگارش و نویسندگان کتاب مقدس در قرون وسطی
2- نهایی نشدن موارد و مطالب تورات در دوره حضرت موسی به صورت قطعی و نهایی
اسفار خمسه مربوط به موسی(ع) نبوده(چند قرن بعد)
دو نوع مختلف شرح آفرینش در کتاب آفرینش
پیشگویی ها بعد از وقوع نوشته شده
بنا بر گفته عهد عتیق، تورات در دوره هایی مفقود شده

عناصر ماورای طبیعی موجود در اناجیل به سبب اساطیری است که در دوره بین مرگ عیسی(ع) و قرن دوم بعد از میلاد بوجود آمده است
بخش اعظم ترکیب دین متأخر به پولس نسبت داده میشود نه به مسیح
کتاب مقدس را نمی توان وحی الاهی و آموزه های حضرت موسی و عیسی علیهما السلام دانست

دیدگاه قرآن در باره کتاب مقدس

تورات و انجیل دو کتاب آسمانی
نزل علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه و انزل التوریــه و الانجیل آل عمران/3
-از دیدگاه قرآن،ظهور دین اسلام و نام مبارک پیامبر اسلام در تورات و انجیل اصلی آمده بود و عالمان اهل کتاب به آن آگاهی داشتند ولی بسیاری آن را انکار کردند
قرآن از تحریف تورات وانجیل به صراحت سخن نگفته است و در باره آنها باید صرفنظر از آیات داوری نمود

دلایل تحریف کتاب مقدس


وجود اختلاف وناهمگونی در محتوا و متن
وجود برخی مسائل خلاف عقل
نسبت دادن برخی صفات ناپسند به انبیای الاهی و ...

مقایسه تأثیر مسیحیت و اسلام بر جوامع خویش

تأثیرحاکمیت مسیحیت بر جامعه غرب
تأثیراسلام در پیشرفت تمدن اسلامی
تشویق اسلام به علم آموزی
بسط عدالت
مدارا و همزیستی مسالمت آمیز

ابعاد و اهداف و قلمرو دین

ضرورت وحی وپیامبری
معجزه انبیا
عصمت انبیا
نقش دین در زندگی دنیایی
گوهر مشترک دین و راز تعدد شریعت ها
رابطه علم و دین

الف)ضرورت وحی وپیامبری

نبوت از اصول اساسی دین اسلام است
پیامبران انسانهای والا و شایسته ای هستند که وحی را دریافت و به آدمیان ابلاغ می کنند
معمولا انبیا برای اثبات حقانیت وحی و پیامبری خود،به معجزه متوسل می شوند
هر دین در زمان خود کامل ترین آیین و برنامه است
معصومیت شرط لازم پیامبری است
عناصر محوری نبوت،وحی الاهی وپیام آور وحی است
مباحث نبوت در دو قالب نبوت عامه و نبوت خاصه است

ضرورت نبوت

مقدمه1-خالق انسان حکیم است و حکیم، کار لغو بیهوده انجام نمی دهد
مقدمه2-رسیدن به کمال مطلوب هدف آفرینش است پس حکمت خدا ایجاب میکند که زمینه کمال انسان فراهم شود
حیات انسان محدود به زندگی دنیایی نیست پس عواملی که در سعادت دنیا وآخرت انسان نقش دارند باید شناسایی شود
این آگاهی از عهده منابع شناخت آدمی یعنی عقل و حس برنمی آید
پس نیازمند شناخت معصومانه وحی هستیم

منابع شناخت انسان

منابع شناخت انسان :عقل و حس وعلوم بشری

دلایل ناکافی بودن عقل و حس و علوم تجربی:

1- وجود نظریات متعارض در باب خدا و معاد و مسائل اخلاقی،اجتماعی،حقوقی و...

2- وجود مجهولات فراوان بشرنسبت به معلومات

3- نارسایی عقل در تعیین مصداق ها

فلسفه بعثت

کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیمااختلفوا فیه
امام رضا (ع) :از آنجا که قوای فکری بشر قادر به درک سود وزیان نیست و خداوند برتر از آن است که خود بر انسان تجلی نماید و با آنان سخن بگوید،ناگزیر رسول خدا بین او و مردم واسطه میشود تا امر ونهی و آداب او را به آنان انتقال دهد و آنان را به سود و زیان خود آگاه سازد زیرا درخلقت آنان چیزی وجود نداشت تا به وسیله آن بتوانند نیازهای خود را بشناسند. بحار،ج11،ص40

اهداف بعثت انبیا

1- یاد آوری فطرت
فذکّر انه لتذکرة للمتّقین
عوامل غفلت و فراموشی فطرت :
-اهتمام به مادیات
-غلبه گرایشهای حیوانی بر انسانی
-تبلیغات سوء
2- آزاد کردن انسان
ویضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم.

3-دعوت به توحید
ولقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدواالله و اجتنبواالطاغوت
4-برپایی قسط و عدالت
ولقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط
5- تزکیه و تعلیم مردم
هو الذی بعث فی الامّیّین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمة...

6- بشارت و انذار
رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجة بعد الرّسل و کان الله عزیزا حکیما
7- علاج امراض روحی
پیامبر طبیبی است دوار که مرهم های شفابخش را آماده کرده ...
8- به کمال رساندن فضایل اخلاقی
انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق

وحی

معنای لغوی :تفهیم و تفهّم سرّی و پنهانی
معنای اصطلاحی : آگاهی ویژه که خداوند آن را در اختیار پیامبران نهاده تا از طریق آن تعالیم خود را به انسان برساند.
کار برد وحی در قرآن :
1- به غیر جاندار
2- به حیوانات
3- به انسانها (الهام) و وحی شیطان به دوستان خود(وسوسه های شیطانی)
4- به انبیا (وحی اصطلاحی)

وحی

انواع وحی
1- القا در خواب
2- القا به روح و قلب (نزل به الر وح الامین علی قلبک...)
3- ایجاد صوت در اشیا
4- به وسیله فرشته وحی
و ما کان لبشر ان یکلمه الله الا وحیا او من وراء حجاب او یرسل رسولا فیوحی باذنه ما یشاء انه علی حکیم

وحی

تفسیر های نا روا از وحی
1- وحی محصول نبوغ انبیا
نقد :
الف)تفکر مادی گرایانه نسبت به جهان هستی
ب)مخالفت با سخنان پیامبران الاهی در باره وحی و اثبات آن با معجزه(نسبت دروغ به انبیا)

معجزه انبیا

2- وحی از سنخ تجربه های عرفانی
نقد :
تفاوتهای وحی و کشف و شهود:
اختلاف عارفان
خطای عارفان
معیار خواهی کشف وشهود
تلازم وحی با معجزه

معجزه انبیا

معنای لغوی :ناتوان کننده
معنای اصطلاحی :عمل خارق العاده ای که پیامبران الاهی برای اثبات نبوت خویش انجام می دهند؛ به گونه ای که مردم را به آوردن مثل یا مقابله با آن دعوت می کنند و مردم از انجام آن عاجزند.
در قرآن معجزه با لفظ آیات آمده(لقد آتینا موسی تسع آیات)

معجزه

ویژگی های معجزه اصطلاحی:
1- برخلاف عادی طبیعت
2- همراه با ادعای نبوت
3- همراه با مبارزه طلبی

معجزه

فرق معجزه با عمل خارق العاده مرتاض :
معجزه غیر قابل تعلیم و تعلم
معجزه غیر قابل خنثی سازی
معجزه غیر قابل غلبه

فرق معجزه با کرامت :
کرامت عمل خارق العاده ای است که با دعوی نبوت و تحدی همراه نباشد.

معجزه و قوانین عقلی

معجزات مطابق قوانین عقلی(مشول اصل علیت)است و ممکن است علت آن برای ما ناشناخته باشد.
علت وقوع حادثه یکی از امور ذیل است:
1- علت طبیعی عادی و متعارف
2- علت طبیعی غیر عادی وناشناخته
3- تأثیر نفوس و ارواح
4- علل غیر مادی

معجزه پیامبر اسلام

سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله لیریه من آیاتنا...
اقتربت الساعة و انشق القمر...
گفت و شنود پیامبر با درخت... نهج البلاغه خطبه قاصعه

معجزه برای اثبات نبوت و وحی است و بر انبیا لازم است در صورتی که تقاضا صادقانه و معقول باشد و امکان هدایت و تحول حداقل برای برخی وجود داشته باشد آن را ارائه نمایند در غیر اینصورت آوردن معجزه لزومی ندارد.

و قالوا لن نؤمن لک حتی تفجر لنا من الارض ینبوعا،او تکون لک جنة من نخیل و عنب فتفجر الانهار خلالها تفجیرا،او تُسقط السماء کما زعمت علینا کسفا او تأتی بالله والملائکة قبیلا،او یکون لک بیت من زخرف او ترقی فی السماء ولن نؤمن لرقیّک حتی تنزل علینا کتابا نقرؤه،قل سبحان ربی هل کنت الا بشرا رسولا و ما منع الناس ان یؤمنوا اذ جاءهم الهدی الا ان قالوا اَبعث الله بشرا رسولا،قل لو کان فی الارض ملائکة یمشون مطمئنین لنزّلنا علیهم من السماء ملِکا رسولا... اسراء/95-90
وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيهِمْ بَابًا مِنَ السَّمَاءِ فَظَلُّوا فِيهِ يعْرُجُونَ(الحجر/14)
و اگر دري از آسمان به روي آنان بگشاييم، و آنها پيوسته در آن بالا روند...
لَقَالُوا إِنَّمَا سُكِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ(الحجر/15)
باز مي‌گويند: «ما را چشم‌بندي کرده‌اند؛ بلکه ما (سر تا پا) سحر شده‌ايم!»

عصمت

یکی از شرایط نبوت ،عصمت است
عصمت در لغت:منع، باز داشتن،نگهداری،مصونیت
عصمت در اصطلاح :مصونیت یا ملکه ای خاص که پیامبران را از ارتکاب گناه و خطا و اشتباه باز می دارد.
لطفا در خرید این فایل تردید نکنید
روی دکمه پرداخت در زیر کلیک کنید
اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,050 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
6068_2018875_8449.zip3.6 MB